1,650,000 تومان
محل کشف اثر: نامعلوم
محل نگهداری اثر: موزه متروپولیتن
دوره تاریخی: ساسانی
هویت اثر: سردیس شاپور دوم ساسانی. در میان آثار باقی مانده از دوره ساسانی، تندیس زراندودی از یکی از پادشاهان ساسانی باقی مانده که با ظرافت فرم کلاه، موی ریش و سر کار شده است. این تندیس ارزشمند را پژوهشگران به شاپور دوم ساسانی یا "شاپور ذوالاکتاف" نسبت می دهند که در قرن چهارم میلادی از یک ورقه نقره یکپارچه و روکش طلا با ظرافت قابل توجهی ساخته شده و یاد آور تندیس های باشکوه امپراتوری روم غربی است. پادشاه، تاجی ساسانی که به جزئیات آن بسیار دقت شده بر سر دارد. تاجی گوی نشان، که با نقش هلال ماه تزیین شده و سبب نسبت این تندیس به شاپور دوم ساسانی شده است، چرا که این هلالِ ماه در نقش برجسته ی طاق بستان از شاپور دوم و سوم، بر روی تاج شاپور دوم دیده می شود. گوی بالای تاج کنگرهدار، شیاردار و بزرگ است که این نوع پوششِ سر در شاهان ساسانی جزئی از سنت پوشش آنها بوده است و در تاج شاهان بعدی با کمی تغییر روبه رو بوده است. شاه گوشواره ای تخم مرغی به گوش و گردنبندی از مهره مختص ساسانیان به گردن دارد. مویی مجعدار زیر تاج تا روی شانه های پیکره دیده می شود که با خطوط مارپیچ، مجعدیِ مو را نشان داده و همچنین فرم ریش را با خطوط ترسیم نموده که در وسط چانه مقداری از آن را به صورت بافته نقش کرده است. چهره شاه بسیار مصمم با نگاهی قدرتمند و نافذ از روبه رو نقش شده که در نگاه اول بیننده را مجذوب خود می کند. ساسانیان در دوره حکومت خود که از قرن سوم میلادی تا قرن هفتم میلادی به درازا کشید، بر گستره وسیعی از سرزمین های مالین رود فرات تا باختر را حکمرانی می کردند. شاپور دوم پسر هرمز دوم، در قرن چهارم میلادی دهمین پادشاه ساسانی بود که پس از آذرنرسی بر تخت پادشاهی نشست.(در بیشاپور پیکره ای عظیم از شاپور اول ساسانی بر ورودی غار ایستاده که آرایش ظاهری آن بی شباهت به تندیس شاپور دوم ساسانی نیست). هنر مجسمهسازی ساسانی بخش مهمی از هنر شاهی این دوره را تشکیل میدهد. تندیس و سردیس پادشاهان از گچ و فلزات گرانبهایی مانند نقره در این دوره ساخته میشد. هر پادشاه ساسانی چه در نقشبرجستههای صخرهای و چه روی سکه، ظرف و تندیسها تاج منحصر به فرد خود را بر سر دارد. این سردیس به بلندی 24 سانتیمتر که متعلق به پادشاه ساسانی است از نقره ساخته شده و نمایانگر سنت رایج در به تصویر کشیدن پادشاهان در این دوره است. باز تولید اثرمشابه اصل آن و بهصورت قالب گیری از اصل اثر می باشد.
فناوری باز تولید اثر: این فرآیند، به روش الکتروفورمینگ مس انجام شده است. با توجه به ظرافت ها و ریزه کاریهای اثر برای حفظ ارزشهای هنری و اصالت آن ابتدا از روی اصل اثر قالبگیری شده و سپس مطابق شیوه کار معمول دراین روش یک نمونه توپر ازآن با موم سرد قالب ریزی می شود. در مرحله بعد نمونه یکبار مصرف مومی درداخل وان حاوی محلول الکترولیت دارای ذرات میکرونی مس قرارگرفته و با آبکاری توسط جریان برق، لایه ای از مس روی آن تشکیل میشود که ضخامت آن بستگی به مدت زمان قرارگیری درداخل محلول و برقراری جریان برق دارد. پس از ایجاد اثر، با استفاده از مس مدل مومی داخل جام با حرارت ذوب شده و از داخل آن تخلیه می شود. با توجه به جنس اصلی اثر که معمولا از فلزات گرانبهای طلا یا نقره می باشد، اثر مورد نظر درمرحله نهایی به روش آبکاری با لایه ای از طلا یا نقره پوشش داده می شود.
840,000 تومان
500,000 تومان
380,000 تومان
1,650,000 تومان
420,000 تومان
0 تومان
840,000 تومان
2,450,000 تومان
340,000 تومان
580,000 تومان
1,550,000 تومان
3,200,000 تومان